Feminismen i mig är ett faktum och det som jag under yngre år avfärdat som något som inte berörde mig, något jag inte orkade sätta mig in i och som jag kanske inte vågade ta ställning till är inte längre ett icke-alternativ. Jag vill tacka alla människor som framförallt i alla sociala medier som informerar, debatterar och utmanar i ämnet och som har hjälpt mig att öppna mina ögon och volta runt mina tankar i rätt riktigning steg för steg. I bland funderar jag över varför feminismen kan vara så jobbig att närma sig och kanske kan en del av det svaret ligga i att många av de frågeställningar som tas upp kan utmana värderingar och förhållningssätt till sig själv som kvinna och ofta långt tillbaka i ens unga år.
 
För några månader sedan läste jag om Genusfotografens utnämning av årets sexist 2013 och fick därefter med mig mycket tankar om den mediala bild vi matas med varje dag och inte minst i den branch jag själv valt att arbeta i, nämligen modebranchen. Matnyttigt och har ni inte själva läst om ämnet innan så gör det och kolla sedan in dessa nyupplagda bilder här, fan HM, det där var väl onödigt- jag gillar ju er!
 
 
Ps. Jag tycker vi fortsätter diskussionen i kommentarsfältet om ni vill bolla lite tankar i ämnet med mig...
 
Foto: Jennifer Benisty, Avenymamma
Amanda

Feminism har faktiskt först under det senaste året börjat intressera mig, blir mer och mer intresserad för varje dag som går! :)

Nastasja

Du sätter ord på precis det jag känt. Har det senast 1,5 åren fått upp ögonen för vad feminismen egentligen är. Det vände upp och ner på hela mitt liv kändes det som. Men jag tycker att det är så bra nu, när jag läst på lite. Fördomar har jag också haft och jag tycker det svåraste med att utnämna sig som feminist är att hela tiden behöva försvara varför jag är det. Vissa personer vill ju helt enkelt inte höra ens förklaring, utan de bara anklagar.

Heja dig i alla fall!

Svar: Vad härligt att höra att jag gjorde det. När jag skrev inlägget tänkte jag att de måste ju finnas några mer som tänkt som jag/haft samma utveckling den senaste tiden. Så befriande att våga sig ut och strunta i att vara rädd för mothugg :)
Jennifer Benisty

Fina Frun

Att vara feminist är en självklarhet för mig. Att alla oavsett könstillhörighet, sexualitet, religion, utseende och etnicitet skall få samma respekt och förutsättningar.

Och jag vill att min dotter skall samma få samma möjligheter oavsett om hon är osminkad i hängselbyxor eller i lösögonfransar och tyllkjol. Många tror ju tyvärr att man måste vara könsneutral för att vara feminist. Vilket såklart inte är fallet. Se bara på mig - med mina vippiga kjolar och klackar ;)

Jag håller också med dig Jennifer, att det är sorgligt att se hur många företag fortfarande använder kvinnor som objekt och accessoarer i kampanjer.

Ida och Amanda

Bra inlägg!♥

Svar: :) Tack!
Jennifer Benisty

Hannah

Kika gärna in i min blogg, ställ frågor också så det blir lite mer "fart" i bloggen! :) (http://miniwiini.blogg.se/)

P.S Är du intresserad av tävlingar? Läs då mitt inlägg "Fototävling + bloggtävling", du hittar dit genom inlägget "Påminnelse fototävling + bloggtävling" som jag skrev igår :)

Tess

Grymt bra inlägg! Och jag tycker att det är fantastiskt att du skriver om feminismen. Ju fler vi är i bloggvärlden som gör det, och särskilt som du säger när man är aktiv inom modebranschen, desto fler tror jag kommer våga närma sig det och själva reflektera över det. Heja heja! :) Kramar

Svar: Hej Tess, Tack snälla för din feedback. Jag tycker det är så intressant att se hur många som engagerar sig i ämnet och kommer följa upp inom kort, intresset är här för att stanna! Ha en fin fortsättning på Lördagskvällen :)
Jennifer Benisty

Robex Lundgren

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

Jasmine

Det bästa med feminism är just alla debatter och samtal om det! Att upplysa varandra och ta hand om varandra, det är så himla fint och bra med feminism tycker jag.

Anna Johansson

Jättebra inlägg, och vad fin du är :)

Svar: Tack goa du!
Jennifer Benisty

Cecilia | Tatuerad & piercad feminist

Självklart är jag feminist, kul att du också fått upp ögonen! :)

Emma Sandberg

helt klart ett ämne som man har skyldighet att sätta sig in i för ett bättre samhälle :)!

Tommy

den dagen en feminist gnäller på beckhams kalsong reklam ska jag ta dom på allvar !

Svar: Hur menar du?
Jennifer Benisty

Henrietta

Jag blir faktiskt mer och mer intresserad av feminism, verkar väldigt intressant! så kul att det finns folk som verkligen strider för jämlikhet!

Maria

Underbart att läsa! Tycker också att det är så uppfriskande att debatten är igång i medierna, både de sociala och de traditionella, och att fler och fler inser att feminismen gynnar alla i vårt samhälle. :)

Ewwe

Super trevlig blogg du har..

Kika gärna in hos mej och kanske till och med så att du vill vara med och tävla om att bli dagens blogg =)
har 300-600 läsare per dag.

Stina

Jag instämmer med dig:) Jag menar vad vore alternativet mot feminism? Ett samhälle där kvinnor inte får några rättigheter, vem vill ha det?

Fanny Johansson

Feminismen är viktig och är man ska i alla lägen stå för sin åsikt tycker jag :)

spiderchick

heja heja! Känner precis likadant och blev om möjligt ännu mer frälst efter att ha träffat Gudrun Schyman. Asså... Vilken kvinna! kram :-)

Hanna Karlsson

Bra inlägg!

elin

Feminism är så sjukt viktigt! Nu när man vet vad feminsim är och innebär tycker jag det är näst intill ointeligent att avstå från att vara feminist. Speciellt om man är en ung tjej, då tycker jag nästan det är min skyldighet att vara feminist! (Fast på ett positivt sätt då, haha). Tack för det här inlägget!

Svar: Word! Tack för din kommentar! :)
Jennifer Benisty

Lisa

Härligt att läsa att fler börjar vakna och inse vad feminism egentligen är. På tok för många har en negativ och felaktig bild av feminism och trots att de egentligen delar åsikterna som feminism står för, tvärnekar de att de själva är feminister.

Tummen upp för att du belyser ämnet :-)

Svar: Men jag vet, det känts som om det nästan varit något "fult" men det ska det bli ändring på. Ju fler som pratar om det desto bättre! :)
Jennifer Benisty

Karin

Bra inlägg!

Idag är sista chansen att bli veckans blogg hos mig, var gärna med! Kram

Nalliiz

Tycker det är bra att du står för att vara feminist, många som inte vågar ta det steget eftersom att det kan vara missledande bilder av feminister. Riktigt synd faktiskt att det är så, men som sagt otroligt bra att du vågar och är stolt över det.

Svar: Tack snälla för feedback, det betyder mycket!
Jennifer Benisty

∞NORA∞

Fin blogg c:

leonor broberg

bra inlägg!

undefined

Jag och en kompis har en "feministblogg" med det namnet!

feministjavisst.blo.gg
Inte jätteaktiv, men ändå!

Marit

Blev så glad när jag av en händelse hittade detta inlägg. Dock för trött för att skriva något vettigt, annat än att vi haft många diskussioner på jobbet i ämnet. Feminism är i mina ögon självklart och superviktigt! Tack för inlägget!

Svar: Tack själv för din feedback. Jag känner igen det där med tröttheten :) Tack ändå för att du lämnade avtryck :)
Jennifer Benisty

Helene

Vad är en feminist för dig? :) Finns ju så många olika definotioner...

Svar: Tror den här frågan behöver ett helt inlägg. Men kort och gott skulle jag säga att det är en person som tror på jämlikhet mellan könen, fri tolkning. Jag tror på att bara man gör så gott man kan/försöker arbeta mot ett mer jämnställdhet samhälle så får man kan kalla sig feminist, inkludera i stället för att exkludera och få människor att växa på vägen...
Jennifer Benisty

Tess

Det finns så många fördomar om "hur en feminist är". Tycker det är bra att fler och fler vågar kalla sig feminist för att visa att fördomarna inte är sanna. Jag är också feminist :-)

Johana Duggin

Intresserad av träning & motivation?
kika in lite snabbt hos mig då:)

kram

Elise

Hej!, känner precis likadant, är så glad över hur media informerat mig men tror också att det är min mor som diskret fått mig att bli feminist. Dock blir jag så irriterad på de som tar för givet att alla feminister vill att kvinnan ska inta en högre position än mannen och inte en jämställd!

Alina

Fin du är! :)

Svar: Men tack goa :)
Jennifer Benisty

Alexandra

Åh, feminism är såååå bra! Behövs verkligen i samhället idag!

Johanna HH

Jag har alltid varit feminist, jag har inte alltid haft ett ord för det, men feminist har jag alltid varit.
Idag höll vi argumenterande tal inför klassen på svenskan, gissa vilket ämne jag hade valt? ;)
Jag var nervös innan talet, nervös för hur mina klasskamrater skulle ta emot det jag sa. Jag är väldigt glad att jag vågade stå för mina åsikter och jag tror att jag var ganska övertygande, speciellt eftersom jag riktade in talet mot vad killar tjänar på att vara feminister. :)

Svar: Bra jobbat, känns väldigt härligt att höra att du som ung vågar prata om det. Jag är säker på att du bidrog till mer jämställdhet bara genom att prata om det i skolan!
Jennifer Benisty

emma

Bra inlägg :)

Hilda Mattisson

Riktigt bra skrivet! Jag är 18år och jag tror man kan kalla mig super feminist, haha.

Svar: Gillas stort!
Jennifer Benisty

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress