Många är ni som frågar om mitt jobb
och jag beundrar verkligen den iver ni arbetssugna tjejer delat med er av. Här kommer lite svar på frågor jag fått;

Vad gör en Inköpare på ett modeföretag?

Ofta ansvarar Inköparen för en budget och för att säkerhetställa ett sortiment inom ett visst område, tex vävt/trikå & byxor/klänningar/blusar osv. På ett modeföretag som jag arbetar på är det till 90% ett kreativt arbete där kvaliteer, design & mode mixas och tillsammans med min designer och resten av arbetsteamet bestämmer jag vad som ska säljas i butik.

Hur blir man Inköpare?

Efter min utbildning började jag att arbeta som Inköpsassistent och fick så vis lära mig arbetet från grunden. Det jag lärde mig från min dåvarande Inköpare slår det mesta i min utbildning och det är nästan alltid så det går till- man arbetar sig "uppåt".

Vad har du för utbildning?

Jag läste Textil & Konfektion på Protekos utbildning i Borås (Textilhögskolan), en 2-årig utbildning med en stor del praktiktid på företag. Andra utbildningar man kan läsa är mer allmänna Ekonomiutbildningar men anknytning till textil, produktion eller mode är alltid meriterande när man söker arbete.

Har du arbetat med något annat?

Ja, allt från dagisfröken till "glasskioskansvarig" (gissa om jag var stolt!). Ett bra tips om man vill in i modebranschen är jobba extra som butikssäljare på ett klädföretag under tiden man pluggar- Det gjorde jag och lärde mig mycket som jag har användning för i dag.

Hur ser en vanlig Måndag på ditt jobb ut?

Anländer, kollar mina mail, pratar lite med mitt "team" om hur helgen varit samt går igenom förra veckans försäljning- hur har "våra" plagg sålt?, leverantörsmöte, kollar min mail igen, lunch, provning av plagg som kommit från våra produktionsländer, mailen, budgetplanering, mailen!, hemgång!

Får du resa mycket som Inköpare?

Det är väldigt olika beroende på var man arbetar men ofta ingår en del resande. Det är ofta arbete dygnet runt när du är bortrest men den härliga känslan av att uppleva andra länder och möta människor från andra kulturer gör att det bara känns som en förmån! (Dock är det tufft att vara borta från sin familj!!)

Jag har sökt flera jobb men får inga, vad gör jag för fel?

Troligtvis inget fel alls utan har kanske bara lite otur. Har du en utbildning i grunden så kan du alltid söka en praktikplats. Detta är väldigt ofta en väg in på företag och du får chansen att visa vad du går för, med lite flyt så leder det till en anställning och om inte så har du i alla fall ökat på ditt CV på ett ypperligt sätt.

Vilket företag arbetar du för?

Jag har valt att inte skriva ut det i bloggen så jag vill separera den och mitt arbete, hoppas ni förstår!

Jag är säker på att ni kommer lyckas och glöm inte att det ni vill KAN ni göra men kan krävas lite kämpa på vägen!

jag "in action" på en produktionsresa i höstas



Filippa

Vad kul det låter! Försöker också jobba mig upp! :) Kram på dig!

Amie

Tack för svaren! :)

Emma

Tack! Det låter så himla spännande, jag börjar studierna på måndag och ser fram emot en framtida karriär! =)

Emma says style, love & rock and roll.

Det låter så otroligt spännande! Hade helt klart varit ett alternativ för mig som jag var på väg mot, men efter tre års designstudier så tokvände jag på klacken & läste till Socionom istället.

Anna

Kul att du beskriver ditt jobb. Precis som du skriver är det många som är intresserade av mode och som vill komma in i branschen. Modebranchen är rätt stängd för allmänheten så du öppnar dörren vilket jag tycker är bra.

Sofia

vad tjänar man ungefär som inköpare?? :)

ANNA

hej! håller på att plugga för att bli textilekonom så blir inspirerad till att läsa din blogg! fortsätt gärna med att berätta om ditt jobb!

Madeleine

TACK så hemskt mycket för svaren!

ems.

kul med lite verklig input..! jag pluggar butikschefsprogrammet på textilhögskolan i borås! arbetar du i göteborg?

Nicole Sanzetth

Kul att få så många frågor besvarade =)

Annica

låter skoj:)

Sayek

kul att se dig så inspirerad :)

kram

Linn

Gud vad kul! Har själv precis börjat jobba i en klädbutik och ÄLSKAR det.

emma

vilket roligt jobb :) vill jag också jobba med!

Maria - fashionstars ☆

låter som ett riktigt roligt jobb :)

Karolina

låter som ett spännande och roligt jobb :)

Andréa

Intressant inlägg :)

MARIA - mode, outfits & inspiration

Åh, låter som ett kul jobbb! Är inte så bra på ekonomi, hehe, men mode & kläder är jag superintresserad av! :)

Linn Fager

Fan vad kul jobb!

MaryCaroline

Låter intressant! Tänkte på det här med budget. Krävs det några speciella förkunskaper rent matematiskt eller är det något man får/kan lära sig på vägen?

marina

Ditt jobb verkar hur kul som helst! :D

maya

härligt jobb! =) Skulle också kunna tänka mig att jobba som inköpare i framtiden, pluggar just nu och hoppas på att det blir textilhögskolan till höst =)

JJENK

Missa inte tävlingen om första boken från nya succéserien Pretty Little Liars, skapad av personerna bakom Gossip Girls. Två exemplar finns till utlottning! http://jjenk.blogg.se/2011/february/tavling-vinn-forsta-boken-fran-pretty-littl.html#comment

Ingrid

kul att du delar med dig!! :)

Jollan

Låter som ett väldigt kul jobb! Kul att svarade lite på frågor :-)



Kram!

Derya Bahceci

Låter kul!

Estefany

Låter spännande! :)

linnéa

det verkar som ett väldigt spännande och givande jobb! :D

maja ♥

Åh, trots att jag bara är 13 år så håller jag på att längta ihjäl mig efter att börja jobba!

VERO

Roligt att läsa om ditt jobb :D

amanda

Åh. det verkar super kul..

Angelica

Jätte intressant inlägg! :)

Sara Johansson

Jag såg visserligen att du ville separera blogg från jobb. Men jag undrar lite ändå, du får jättegärna svara till min mail om du vill det :) Det är så att jag går ut skolan nu, och ska upp på intervju inköpsassistent och har sökt lite assistent jobb, men även inköparjobb. Så det jag undrar är lite om vad som efterfrågas och vad de gärna ser att man kan när man kommer på intervju? Lite vad de tittar på och så? Helt enkelt lite hjälp på traven för att stilla nerverna, och fokus på vad man bör läsa på innan man kommer till intervjun. :)

junitjej

Det låter som ett roligt jobb!

Rebecka

Hej, jag har en fråga om ditt arbete. Har inte hittat hit till din blogg innan så jag har inte sett din frågestund, men hur som haver! Tjänar du bra på det du gör? Själv hade jag tänkt gå design (obs, går bara i 9an) men att starta en egen tidning eller kanske en klädesbutik verkar ju hur kul och pilligt och trassligt som helst! Tror du att man kan tjäna en bra summa på det, vågar jag chansa?

Elin

Låter super kul! Har kikat på flera av Borås utbildningar efter min modevetenskap kurs :)

Eleonore

Kul inlägg med bra svar på frågor många går runt och funderar på :)

Anna

Åh gud vad kul att läsa! Har på senare tiden funderat på att bli inköpare på ett modeföretag!:D Men jag har några frågor till! Hur länge jobbade du som inköpsassistent innan du blev inköpare? Och vad tjänar man vanligtvis som inköpare? Och vad är de främsta egenskaperna som är bra att ha som inköpare?



Skulle bli jätteglad för svar! Ha en bra dag! :)

Frida

Låter som ett roligt jobb, säkert kul när man kan:D

Anonym

Låter som ett toppen jag du kan ju inte ha en enda tråkig dag alltså! Lycka till!

kajsaruth

låter jätteroligt! men vad gick du för gymnasielinje? :)

Hanna

Dödstrist alltså...! Suckar djupt och lider med er. Tur att hon åtminstone gillar veterinärer när det nu är som det är. En liten, liten tröst. Hoppas nu detta var tillfälligt och att det löser sig.... bloggbesokare.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress