Jag smygstartade i förra året men i år känner jag att det är dax för att riktigt slå slag i saken. Jag pratar självklart om att vägra köpa nytt till barnen när det kommer till klassiska leksaker.
 
I födelsedagspresent fick liten en plastmotorcykel från Bobby car som vi fyndade för en hundring på blocket (vilket blev en hit) så inför julen känner jag mig taggad. Mitt tips är att redan nu tänka ut en grej var till barnen som ni satsar på och sedan börja titta efter dessa rpå en gång så ni inte måste stressköpa nytt till slut ändå, ha is i magen så lovar jag att ni hittar fina saker till en billig penning PLUS att ni spar på miljön. BIG like på den!
 
Julklappar att fynda second hand;
 
- Böcker + Spel
- Bobby cars & andra lekfordon
- Snowracers och andra snöleksaker
- Kända varumärken som BRIO tågbanor, Duplo, Lego
- Dockskåp
 
Mina favoritfyndställen;
 
Loppisar/ Secondhand Här hittar man ofta lite mer slitna saker men ack så bra priser. Barn märker inte om det är lite skavt i kanten men kolla så att pussel och dylikt är kompletta innan du slår till!
Blocket.se Ofta snabbt och enkelt att handla då många säljare vill ha en snabbt avslut. Underlättar om du har bil och begränsar ditt sökande till ditt närområde för enkel upphämtning.
Tradera.se Speciellt bra när det kommer till kläder och skor men kanske lite mindre praktiskt om det är stora ting eftersom man ofta behöver få köpet skickat till sig. Lägg maxbud så slipper du bevaka varje auktionsslut!
 
Lycka till!
 
 
Sara S

Helt rätt. Det är en win-win situation, både plånboken och framför allt miljön vinner på det där. Man måste sluta tycka att det är fult att ge bort begagnat i julklapp (framför allt när det gäller klassiska kvalitetssaker som ju ibland kan få lite fin patina på köpet). Det är bra att personer som du visar gott omdöme och kan inspirera.

lejnox

Jag köper också väldigt mycket till min dotter på Tradera, Blocket och second hand. Mest för jag gillar retro-stuket och att leksaker ofta var finare förr. Och visst ligger det lite nostalgi bakom det hela, kul att kunna köpa såna saker som jag själv lekte med som liten och tyckte om. Väldigt mycket leksaker nu för tiden är ju baserat på olika karaktärer och känns inte alls personliga.
Böcker och dvd:er köper jag mycket second hand, har även köpt en tågbana och duplo.
Just nu är jag på jakt efter en gammal dockvagn som ska bli en julklapp. De fina retro i rött galon är bra mycket tjusiga är dagens plastiga i gälla färger :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress