De dagar vi är hemma alla tre (dvs jag och pojkarna) så har vi vissa rutiner som nu för tiden sitter som berget. Det har inte alltid varit så men det är ganska skönt att vi nått dit nu (så där lagom tills föräldraledigheten snart är slut). Lillen vet tex nu att det ÄR värt att var lugn under 5-10 minuter medans lillebror förmiddagsnattas för sen blir det egen(tåg)tid med mamma. Men. I dag var det ovanligt tyst. Tyst som i graven och jag undrade nästan om min förstfödde klivit ut genom dörren för lite riktig egentid men så var ju såklart inte fallet.
 
- Jag spelar lite på paddan jag, mamma...?
 
Okej. Älskling- we better find a better hiding place.
 
hur gör ni? får era 3-åringar spela spel och dylikt (under uppsikt såklart) på Ipadsen/Mobilen och i så fall, hur länge? Återkommer med hur jag/vi tänker...
Sandra

hej! har en fråga som inte alls hör spelandet till, men reflekterade över när du skrev att minstingen skulle läggas för fm-lur... Hu ser era sovrutiner ut? sover han en eller två ggr? vi har en liten som är ett par månader yngre än er och tycker att vi haft bra sovrutiner - en lur efter lunch mellan ca 12-14/14:30 och sedan läggning för kvällen vid 19. MEN numera har det blivit ett stort projekt vid varje nattning (som tidigare tog typ 10 min...) och börjar fundera på om hon får sova för mycket på dagen... men hon är ju trött...
oj det blev långt det hör, men vore kul att höra lite hur det funkar för andra!

Svar: Hej Sandra!
Hemma hos oss så bli det så att liten vaknar ungefär 6.30 för att sedan sova förmiddag ca 10.15/10.30- 12.30 och sedan lunch. Sen somnar han för natten vid 6-tiden. Nu har detta funkat super sedan han slutade sova 2ggr/dag som han slutade med ganska tidigt- strax innan han fyllde 1 om jag inte missminner mig. När de börjar förskolan, vilket min son gör inom kort, är det ju dock bäst om de sover efter lunch så vi får se hur vi gör då... Jag tror att ni kanske kan pröva er fram med att korta av hennes sovtid på dagen och se om det blir lättare att lägga på kvällen? Det är ju svårt det där för samtidigt blir det ju lätt en mellanperiod då och man får en lite trött tjej/kille på dagen i stället. Tids nog brukar det ju dock rätta till sig (hur många "perioder" har man egentligen gått igenom hehe)... Lycka till!

Kram J
Jennifer Benisty

Maria

Hahahaha, påminner om hur det är hemma hos oss, vår son som är 2,5 år har tagit över iPaden fullständigt. Min man har gjort en mapp åt honom där alla hans pussel och spel ligger och en mapp där han har sina filmer plus Netflix appen. Vår son vet precis vilken mapp det är han ska klicka på när han vill spela spel eller titta på en film. Han hämtar själv iPaden och klickar sig vant in, höjer och sänker ljudet, byter spel och pussel som om han föddes med iPaden i näven hahaha. Vi har inga direkta regler för iPaden mer än att han ska sitta ner när han använder den. Efter förskolan när han är trött får han sitta hur länge han vill men är han hemma en hel dag så blir det mest på morgonen och kvällen som han använder den då vi hittar på annat om dagarna. Vi har inga problem med att han sitter själv i soffan med den en stund men oftast sitter någon av oss med och tittar och pratar om vad som händer.

Ann-Charlotte

Min 2,5 åring har "fri" tillgång till mobil och iPad. Oftast blir det ingen längre stund men jag kan tycka att det är ett bra sätt att varva ner efter dagis. Ha en bra dag!

Natalie

Hej hej,

Vi har en son som är 3,5 år som på sin förskola har tillgång till en iPad. Men hur och när de får spela är något pedagogerna styr helt och hållet. Hemma är det sagt att både mobilen och iPaden är en vuxenpryl och att mamma o pappa bestämmer när den får användas. De ligger alltid så pass högt upp att han inte kan ta dom själv.
Den spelas inte på varje dag, får inte spela hur länge som helst utan vi brukar säga "nu får du spela 5 minuter till". De får inte användas när kompisar är här utan då ska det lekas. Men visst tar vi med iPaden ibland för spel/film möjliighet iland när man är någonstan där det inte finns andra barn el liknande.

Men jag har på något vis gjort klart att de är vuxensaker som man får låna. Men inte hur som helst.

Vill även passa på att säga Tack för en jättebra blogg. Mycket bra tips på prisvärda saker. Både till mig själv och barnen (barn nr 2 i magen nu :) )

Må så gott

michaela- med syskon i magen <3

nu har vi ingen ipad men iphonen får min tvååring titta på pingu på när jag måste fixa något och behöver några minuters lugn ;) hade vi haft en padda hade han absolut fått spela under begränsad tid varje dag förstås.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress