God förmiddag härliga ni i detta vinterlandskap (positiv benämning av detta iskyliga vädertillstånd). Nu behöver jag er hjälp igen, denna gång med ett materiellt förslag.
 
Jag och min man lever i mina mått mätta ett jämnställt äktenskap. Vi liksom delar på det mesta i en tyst överenskommelse både när de kommer till to-do´s men även det där man inte riktigt kan ta på, som värderingar och livsyn. Vissa grejjer har efter ett snart tiotal år tillsammans automatiskt delats upp emellan oss utefter våra intressen och färdigheter medans vi bollar en del uppgifter mellan oss alternativt ignorerar dem (här oftast de vi kanske inte riktigt gillar någon av oss). 
 
Självklart tar jag åt mig äran till att hittat en så bra "match" även om jag självklart erkänner att hans mor i stor mån måste gjort ett himla bra jobb när det kom till uppfostringen.  Men. Det var inte det jag skulle komma till utan till min näst intill perfekta mans (man får skryta över familjemedlemmar) akilleshäl; den inbyggda almenackan. Eller snarare den den osynliga agendan han helt enkelt INTE innehar. Jag inser ju självklart att det inte kommer vara hållbart i längden med de ständiga påminnelse-utryckningarna jag får göra nära det kommer till förskolemöten, packning av väskor osv så nu har vi tagit det gemensamma beslutet av att gå in i en ny livsera. Kanske sist på bollen men ändå ett ack så viktigt erkännande, vi intar helst så snabbt som möjligt:
 
*konstpaus*
 
FAMILJEKALENDER-BEREDSKAP vilket självklart leder till er lilla uppgift: Tips på bra (och ev snygga) modeller tack!
 
denna text är självklart godkänd av min andra hälft och han har därmed inte tagit skada av detta avslöjande
 
 
Ida

Granits familjekalender! Lever också med en man med en osynlig inbyggd ickeexisterande agenda...
Hittar inte länk på Granits hemsida men bildgoogla granit + familjekalender så får du upp några bilder.

Malin

Granit har en enkel och fin väggalmenacka om ni vill ha en sådan. Den har flera olika kolumner så man kan ha en för varje person. Vi har haft den i två år och den har funkat kanon för oss... Kram.

Linnéa

Hej hej.
Jag har också letat snygga familjekalendrar då jag varit (och är...?) den som påminner i det här hushållet. Vi kör nu med en Pettson och Findus väggalmanacka för hela familjen, två vuxna och två små. Kanske inte vad jag hade valt för egen del, men det mest okejiga av det mindre snygga. Och huvudsakligen, det fungerar rätt bra. Jag skriver i (oväntat) och vi har den i hallen så både jag och pappan passerar den och kan läsa på den ofta. Kidsen är än så länge för små men så småningom är min tanke att de ska kunna se vad som är planerat. Bra skit.

Paulina

Ordning och reda brukar ha riktigt snygga!!

Matilda

Vi har köpt granits familjekalender. Utan den hade vi (jag) gått under. Där står vem som hämtar, när vi tvättar, handlar, jobbar. Står det inte i almanackan händer det inte. Vet att min andra hälft har fått ställa in sin tennis några gånger för att han helt enkelt inte skrivit upp det där och så har vi (jag) planerat in något annat. Så köp den, kostar bara 99kr ;)

canan

Du måste köra digitalt. Jag brukar säga att det som inte finns i outlook existerar inte. Självklart finns det andra digitala kalendrar också.

Fördelen är att du skickar ett mail och personen accepterar bokningen och får även en påminnelse om eventet/saken.

/Canan

Petra

Ordning och Reda. Den hade vi ifjol, fungerade bra. Allt skrevs upp och jag tror inte vi missade nåt. Iår har min andra hälft fixat almanacka, COOPs egna. Han är betydligt mer ekonomisk än mig! :) gratis är den och fungerar hittills lika bra! :)

johanna

Hahha. Detta känner jag igen! Vi löser det med en tydlig och snygg kalender på kylskåpet där båda får skriva i och planera i. Då har vi stenkoll på varandra och vad vi ska göra tillsammans. Jag gjorde min själv i illustrator och skrev ut. men det finna säkert snygga och bra kalendrar. Ett tips är att skaffa en stor så allt får plats. varför inte en sådan:
http://livethemma.ikea.se/inspiration/kalender-xxl

jennie

Jag vill också veta var man kan hitta en bra och snygg kalender till hela familjen!
Min man har precis börjat använda väska till jobbet, men någon kalender får han tydligen inte plats med och det skulle tydligen vara sjukt onödigt också eftersom han får mail för alla möten. Jobbmöten, vill säga... Vad som händer på hemmaplan är helt höljt i dunkel för hans medvetande och det är mer regel än undantag att han tror att jag ljuger när jag påstår att jag talat om för honom att vi skulle göra ditt eller datt...

Anna

Rum för Papper i Viktoriapassagen har en familjekalender. Den är lika funktionell som Granits men har dessutom riktigt fina illustrationer.

Ann-Charlotte

Vi har en Pettersson&Findus kalender. Inte sågning kanske men väldigt praktisk. Det finns många kolumner och en plastficka för viktiga papper. Lycka till!'

Knatti

Min sambo har tjatat länge om en gemensam kalender, så jag gissar att jag är den som glömmer saker. Eller är det jag som kommer ihåg sakerna utan kalender? Håller med om att det är en bra idé, nu ska nån bara komma ihåg att köpa en kalender och än så länge är vi utan (tror att det betyder att jag ska köpa en).

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress