Det här är så bra.
Exakt så är det jag tänker om det genussnacket som pågår just nu. Jag som ofta klär mina pojkar i både typiska "killfärger" och "typiska tjejfärger" blir ledsen över att föräldrar fortfarande kan anse att det är fel att klä en kille i tex rosa. En stor önskan jag har är att lillen och liten växer upp till starka individer och vågar gå sin egen väg vare sig det handlar om färg på tröjan, val av arbete eller andra intressen och jag är säker på att det är jag som vuxen förebild som sätter grunden till det. I förra veckan ville lillen promt ha sin biltröja (för att ha lika som sin kompis på förskolan), i går ville han absolut ta sin hallonröda toppluva till Ica. Härligt!

mössan har jag fyndat på ebay för er som undrade sist
andrea

Så himla bra och sant! I mina ögon finns det inga tjej- eller killfärger eller leksaker, att jag däremot inte klär min son i rosa prinsessklänning har att göra med att det inte är ngt som tilltalar mig och inte heller är något han har uttryckt att han vill ha. Får han däremot välja kläder själv är det rosa eller monsterpyjamas som gäller. Kläder kvittar egentligen, även om det kan vara himla kul, men mitt viktigaste uppdrag är att jag uppfostrar honom till att må bra i sig själv och behandla andra med respekt!

Ulliz

Jag älskar färg och min kille har alltid färg jag bryr mig inte om vad folk tycker, väljer han sin rosa tröja får han ta på sig den. Han får välja själv å han gillar rosa å färg.



Ting ;)

Monia - mamma till Tuvalie ♥

blir så irriterad på allt snack om färg hit och dit. Vad spelar det för roll vilken färg på kläderna ens barn har oavsett kön? Tycker man färgen rosa är snygg så är det självklart man kan ha det på sin son! Eller samma med blått på sin dotter. Jag älskar färgen rosa och klär mitt dotter i det, men hade jag fått en son så hade jag klätt honom i rosa också, utan problem...

Annika

Tycker det är sorgligt att det gått bakåt igen. Mina grabbar har blivit klädda i både rosa och rött och dessutom i "killfärger" Aldrig har jag eller de fått höra att vi e konstiga. De är nu 18, respektive 20 år gamla och klär sig gladeligen än i rosa. Dessutom har jag en dotter som är väldigt "killig"¨

Jag tycker att ni ska fortsätta klä grabbarna som ni/de vill...

Ada

Bra inlägg! Kan tipsa om en väldigt intressant bok i ämnet. http://ordfront.se/Bocker/Nyabocker/Rosa.aspx

Kadri

Ebay är ett bra ställe o fynda kläder på. köper massor där

Jennica - mamma till Melwin

håller med dig! alla färger passar på alla :)

Sofia Ekström

en annan sak ang kläder, jag vill ha såna brallor!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress