Hej! Jobbar i klädbutik sedan fyra år tillbaka och går nu även en ettårig utbildning till visual merchandiser. Undrar om man måste ha en speciell utb till inköpare? Om det har mycket med ekonomi att göra, jag tror det. Tror du jag kan han nytta av min utb till VM om jag skulle vilja jobba som inköpare sen? Kan jag kanske bara läsa några extra kurser till bara? Hoppas du kan svara och tack på förhand :)

Vad roligt för dig att hittat "din grej" i modevärlden, det är en väldigt spännande värld. Inköparyrket ser lite olika ut beroende på vilket företag man arbetar på men jag som är på ett större svenskt modeföretag svarar så här: Helst ska du ha någon form av Textilutbildning med en del ekonomi inräknad som inköpare då det är en del siffror och kvaliteér att klara av men framför allt så ska du ha en känsla för mode och trender. Jag vet att ditt arbete i butik och som visual merchandiser är grymt att ha som erfarenet och ses som meriterande. Jag tror du kan läsa till tetila kurser på Borås Textilhögskola om du inte vill läsa ett helt program men annars kan jag ekommendera den Y-utbildning jag gått; PROTEK inriktning Textil & Konfektion. Lycka till, kanske blir vllegor en dag!

en inköpare på lediget
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress