Till alla er som såg mig komma inrusande med en gallskrikande unge på ica kvantum i dag;
Näh, nöden har ingen lag och Nej, jag brukar inte slänga fram mina brön bland hmm bröna (!) så ofta men som sagt- det var det där med nöden... 

I bland när dessa händelser sker får jag så sjukt dåligt samvete. Vad är jag för mamma egentligen som inte lyckas planera bättre än att mina barn ska behöva födas i offentliga miljöer? Kommer detta ge dem men för livet (här är det kanske större risk att de förbipasserande får just detta men ändå)? Nej, risken är nog inte så stor och visst vore det tråkigt, och inte särskilt hälsomsamt för någon av oss, att stanna hemma de första halvåret av de små´s liv. Hur är det för er, hemmasittande eller offentliga panikamningar? Pest eller kolera. En klassiker.

avenymamma på stan en dag när allt var under kontroll
J

Check på att amma vid tag-själv-lagret på IKEA Kållered, tur att de har så trevliga bänkar där vid datorerna man kan söka vara, vad mängderna förbipasserande tänkte fick vara sekundärt ;).

Ann-Charlotte

När liten var mindre så var vi ute på stan och hittade på saker hela tiden. Jag ammade överallt, ståendes i nordstan, på bussen/spårvagnen, ja på dom föesta offentliga ställena. Min lilla åt lite och ofta så vad ska man göra? Att sitta hemma i 6 månader fanns inte på min karta :)

Vivi

alla vet ju att man lever i en bubbla, alltså mamma-bäbis,i symbios, ändå tycks det så mkt. Jag fattar ärligt talat inte denna hysteri ang. ammning på offentliga miljöer. Det är verkligen dubbelmoral. Men det är faktiskt vi själva som fattar dessa beslut vad som är ok eller inte. Varför är det så fult, pinsamt, dåligmänniska stämpel att amma offentligt? Vi dömmer ut oss själva. En mamma är vacker i alla lägen! Moderjord, eller hur?! Alla gör som dom känner för men varför ha åsikter om vad andra gör hela tiden eller varför bry sig om vad andra säger. Det är en fruktansvärd egenskap. Och fina du, ursäkta dig inte för att du är en ammande mamma!!! Det finns andra saker att ursäkta sig för isf. Over and out.

Helena S

Helt ok att amma lite varstans. Det är ju inte så att de flesta njuter av att slänga fram brösten i ansiktet på allmän plats, så lite diskreta brukar de flesta mammor ändå vara eller? Tycker bara det är fånigt när folk tar illa vid sig för att någon ammar sin bebis offentligt, inte helt lätt att planera in exakt när en 2-månaders blir hungrig...

Saras, Tuvas och lilla Isaks liv

Jag är elak och brukar vänta tills vi kommer hem om det går... Eller satt oss någonstans lugnt. Om man ammar innan man åker så har man ju lite tid på sig innan det borde bli katastrof hungrigt. Men iofs, minstingen är bara en månad än och vi har inte gjort några längre utflykter (han blir alltid lugn om man kör bil också, så bara vi klarar oss dit så kan han klara sig hem eller dit vi är på väg innan det måste matas). På fredag ska vi ta en tur på stan, det ska bli spännande. ;-)

Frieda

Klart att man måste få amma på offentliga platser. Man kan ju vara lite smidig och ha en filt eller något som täcker lite. Men att behöva hålla sig hemma första tiden är i min värld helt uteslutet. Det är ju mat vi snackar om... Kram

Christine&Paris

Jag har inga barn själv, men kan tycka att det är vett och etikett att i alla fall ha en filt till hands för att lägga över, och att kanske inte sätta sig var som helst. Det brukar ju finnas avskilda "hörn" lite var som helst. Sitter man och fikar kanske man inte vill ha ett bröst flashat framför sig ;) Fast kanske gör jag annorlunda när jag själv får barn!

Linnea

Otippat att den första kommentaren jag lämnar på din blogg efter att ha läst den från tidernas begynnelse (eller åtminstone bloggens begynnelse) ska handla om amning eftersom jag själv inte har barn - men amma på! Har svårt att förstå folk som tar illa upp av offentlig amning, det är ju bara bröst... Det finns hundra andra saker som är värre att råka ut för på stan! :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress