Det här med föda till våra små är något som ofta stöts och blöts oss mammor i mellan, i media och i andra forum. Frågan om lagad mat vs barnmatsburkar är ett hett ämne och fördelar och nackdelar lyfts till leddagar. Utan någon som helst forskning i ämnet mer än att jag själv har fött upp en nu 1,5-årig pigg och frisk kille är jag benägen till att rekommendera alla att göra precis det som passar er familj bäst.

Jag som har, och ännu mer hade under min mammaledighet, svårt att slänga ihop näringsriktig mat till mig själv valde helt sonika att mata lillen med ett varierat utbud av burkar och pureer under hans första halvår som fastföda-ätare.  Det passade båda oss då vi ofta var utanför hemmet på dagarna samt att han gillade innehållet. Mindre stress= gladare mamma och barn.

Hur jag kommer göra med nr 2 återstår att se, lillen äter ju "vanlig mat" nu och jag kommer ju ändå behöva laga mat till honom så kanske blir det mer hemlagade pureer med nästa. Hur har ni gjort?

nya smaker från Ella´s Kitchen som utökat sitt utbud av fruktpuréer med hela måltider
Ann-Charlotte

Vi har kört med burkmat. Nu när lillan är över året så äter hon det vi äter. Men tacka Gud för burkmat. Vi är också på vift ofta och då blir det burkmat. Kram

INGRID W

jag tror också på att göra vad som känns bäst och finns tid till. viktigast är nog att man introducerar många olika smaker så att barnet vänjer sig :)

Sara - i väntan på oktoberbebisen

Det var samma sak här, så det kändes faktiskt som att hon fick i sig bättre mat när hon åt en barnmatsburk. Och såååå mycket lättare! Nu när jag också väntar tvåan så kommer väl vi kanske att köra mer hemlagat, för som sagt så måste man ju laga åt "ettan" nu. Men det tar ju ett tag innan bebisarna klarar av att äta riktig mat och fram tills dess så får det nog bli burkar. Jag tror ju minsann inte att det är någon dålig mat i de där burkarna så jag VÄGRAR ha dåligt samvete. ;-) Som att mackisar och köttbullar skulle vara bättre bara för att man lagat det själv... ;-)

Johanna

Kör på burkmat här. Lill killen är nu 8½ månad. Han har ätit lite sisådär men nu börjar det ta sig. Vi är också ute på vift mycket så burkar är perfekt.

Em - Mamma till Malva.

Vi körde på burkmat - & väldigt mycket Ella's! - tills dess att fröken själv visade att hon hellre ville ha samma som oss, vilket var ganska tidigt. Dels var det naturligtvis lättare med burkarna, men också skönt att slippa oroa sig över om hon fick i sig ordentligt av allt eller inte. Nu är hon 1,5 & Ella's Kitchen får fortfarande följa med när vi är ute & far, bästa resematen! :)

boosse

vår lilla är bara sex månader och äter inte mycket. Gör just nu egen mat. Vet inte hur det blir sen då hon "måste" äta och vi inte befinner oss hemma eller har något i frysen att ta med. Har köpt fruktdesser några gånger, köper då Ellas Kitchen.

yasmine modell mamma och fru

kör på eget jag älskar att laga mat och vill att min son äter allt.

han diggar inte matburkarna och jag förstår honom efter att ha själv smakart på dom.

Finns 1 han gillar och den får han ibland.

Sen får han efterrätts burkar men fredrar även det man bakar själv, eller 1 kula glass eller liknande.

Tycker alla får göra som dom vill dock.

Nöjesportalen

Låt dig teleporteras till nätets roligaste hörn!

Hanna

fin blogg:)

MYMiC

Om jag hade barn hade jag nog lagat själv så ofta som möjligt! :)

sanne

Jag gör min mat själv, känns bättre att veta vad jag ger honom.. :) Tar inte så lång tid att göra några puréer och frysa in så det räcker i flera veckor, det är dessutom billigare! Dock använder jag burkmat när vi ska iväg eller liknande då dem är lätta att ta med!

Men som du skriver så är det helt vad som passar familjen! :)

Eleonore

Kul att Ellas Kitchen kommit med några maträtter nu :)

Jag tycker färdig barnmat är ett bra alternativ när man har svårt att få ihop en balanserad och näringsrik måltid!

Maja

Vette sjutton hur jag kommer att göra när mina två kommer ut, det kommer nog mest handla om hur mycket energi jag har.

Malin

Under min utbildning (jag läser till sjuksyrra) har jag lärt mig att det inte alls är fel att ge sina barn burkmat. Ibland kan det till och med vara bättre än "vanlig" mat i och med att burkmaten är berikade med precis det som barnen behöver i olika åldrar. Ett bra argument att känna till när folk klagar utan att ha alla fakta.

Sandra - Mamma till Arvid

Skulle aldrig köpa burkmat åh ge min son!! Varför ska man låta dom äta sånt. Nej nej jag har lagt all hans nat, han är nu 1 1/5år. Tänker göra så med nr två oxå när den kommer.

Anna

Vi kör blandat :) Vi har alltid några burkar hemma, och känner jag att jag hinner göra mat så gör jag ordning lite till min grabb.. Men de beror på vad/vart man ska :) Mat som mat :)

sarah

Vi kör på lite både och, tycker det är lättare att laga mat till honom nu när han kan äta lite "grövre" mat.

Madeleine

Vi har i princip bara kört med burkmat till vår grabb på 7 ( snart 8 ) månader och han mår hur bra som helst! Pigg är han med för den delen och precis som du skriver, det beror ju på vad som passar familjen bäst! :)

Anonym

Sommarens trendigaste Converse till salu i storlek 37! Unika med sina USA-ränder.. Superpris: 500 kronor!! (jag bjuder på frakten) Passa på, skitsnyggt till jeansshortsen i sommar tex.. http://beciell.blogg.se/2011/may/saljes-unika-converse-usa-stars-and-stripes.html

Malin & Prinsessan

Åh vilket bra inlägg kära du! Älskar denna mening "...rekommendera alla att göra precis det som passar er familj bäst"



Själv har jag valt att laga egen mat till våran skrutta men har fått mycket negativ kritik för det. Trots att jag aldrig någonsin yttrat ett negativt ord om de som väljer att köpa färdig burkmat.



Som sagt - man ska göra det som känns bäst och som man tror är bäst för sin familj. Måste nästan länka detta inlägg imorgon tror jag :)



kram på dig!

Yohanna

Jag avskyr att laga mat, men det har mest varit gröt, välling och fruktpure när hon skulle introduceras förra året. Nu kör jag burkmat i form av fruktpure som smaksättare i gröt eller när magen behöver lite laxerande i form av päron. I övrigt äter hon precis samma mat som oss. Den enda burkmaten hon nånsin accepterat är "krämig laxpasta", allt annat ratar hon. Barnmat har på tok för lite proteiner såsom all färdig mat i princip, men jag tycker helt klart varje förälder gör det som känns rätt!

Tess

Här blandas det friskt med puréer och hemlagat. Tycker det är jättebra att det finns riktigt bra burkmat! Det gör en del dagar enklare. Jag har kronisk värk så en del dagar är jag tacksam för allt som gör saker enklare :-)

Yohanna

Jag avskyr att laga mat, men det har mest varit gröt, välling och fruktpure när hon skulle introduceras förra året. Nu kör jag burkmat i form av fruktpure som smaksättare i gröt eller när magen behöver lite laxerande i form av päron. I övrigt äter hon precis samma mat som oss. Den enda burkmaten hon nånsin accepterat är "krämig laxpasta", allt annat ratar hon. Barnmat har på tok för lite proteiner såsom all färdig mat i princip, men jag tycker helt klart varje förälder gör det som känns rätt!

Sofie

Nu är mina barn rätt stora men jag köpte burkmat och de verkar ha funkat:)

emma

coola :)

sandra - mamma till niklas & nora

Vi gjorde som så att i början har våra fått hemmagjord mat. Sedan har vi varierat oss och köppt någon burk här och där. För ibland är det smidigare att bara köpa en burk. Och så är det ju bra att vänja barnet vid att det finns annan mat än just pappa och mammas.



Ha en kanon dag!!!

Tora - Viggos mamma

Jag tycker samma som dig, alla ska göra vad som passar dom bäst! Jag har gjort mycket mat själv just för att jag tycker det är kul, inte för att jag sitter och ser ner på de som ger burkmat.

Egen mat är ju både billigare och har bättre innehåll. Såg du det avsnittet av Plus där de testade barnmat? Just detta med järn pratades det mycket om. Gör du egen mat, när det är kött i, får barnet i sig mer järn än av barnmatsburkarna.



MEN som sagt; alla ska göra vad de vill utan att någon ska komma och klaga o ha åsikter hela tiden. :)

Veronica

Vilka söta förpackningar =)

Jessica - I väntan på lilla pyret

Jag tror också på att göra vad som känns bäst för en själv & för bebis. Jag väntar fortfarande otåligt på att min lilla kikar ut i augusti, men tvivlar redan nu på att jag orkar stå o laga egna pureer varje dag. Men har jag tiden & orken så kommer jag självklart laga eget mest för näringsinnehållets skull! :-)

Caroline och hennes två V:n

Min lille kille är fyra månader och ska nu börja med smakisar. Jag ska försöka göra så mycket mat som möjligt själv men är absolut inte främmande för att ge honom burkmat någon gång ibland.



Jag tycker liksom dig att det är upp till var och en att göra som man vill i den här frågan.

Emelie - 16år och gravid till 20 tvåbarnsmamma!

Dottern på 3år fick barnmatsburkar och jag kommer göra likadant nu till sonen också. Han har fått börja med smakisar och gröt, ska börja ge han 5-6månaders maten nu =)

Tycker att det är mycket smidigare, bara slänga in i micron några sekunder så är det klart.

Milena Malmros

Varför valde du just namnet avenynmamma :) ???

Avenymamma

AVENYMAMMA SVARAR:



Milena- Jag och min vän Moa aka Spider satt och spåna och då kom hon med den ultimata idén om namnet Avenymamma. Kändes väldigt rätt då jag ofta hängde på Avenyn med lillen när jag var mammaledig!

MANDRAGORA | kattägd vegetarian

Kotten har aldrig ätit barnmat / burkmat. Inte ens mosad mat som ungar brukar bli skedade med.



När vi introducerade fast föda var det plockmat (baby led weaning). Här är det alltså hemlagad mat som gäller.

carrå - mamma till Isabella

Jag kör bara hemmalagat särskilt ju större hon har blivit, det har även hänt att jag köpt burkmat men mest hemlagat :). Tycker hela debatten kring hur dålig burkmaten skulle vara är löjlig, folk klankar ner på de som ger burkmat, kan man inte bara låta alla göra som de vill? :)

Knyttet Emil

Hej!!

Jag har lite svårt för burkmat fortfarande. Gröten sväljer jag gladeligen, men mamma och pappa har lite lurigt med att få mig att äta "riktig" mat.

Har du kanske något tips till mina föräldrar?

Jag fyller 6 månader om 2 veckor...



Kram knyttetemil

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress