Jag tänkte att eftersom jag fått en del frågor om hur det går att resa med en liten så ska jag dela med mig av mina erfarenheter samt lite tips.
Först ut är det just än en gång avklarade; Tåget. Varsegoda:

Förberedelser: Tåget är nog ett av de enklare sättet att ta sig en längre sträcka med ett liten barn. Ni kan röra på er under resan, det är fritt fram att amma/mata barnet och så finns det ju tillgång till det behövliga skötbordet. Det krävs inte så mycket förberedelser men om du har möjlighet så boka gärna platser i samma tågvagn som en toalett med skötbord och en som ligger brevid bistrovagnen.

Packning: Generellt så gäller det att packa så lite som möjligt för att underlätta resandet men det jag alltid tar med är; Leksak(er) som underhåller barnet, Babybjörn/ Bärsele, Smidig skötväska samt en sjal att hänga över bilbarnstolen/sitt el. liggdelen om lillen somnar.

On the Go:
  • Även barn får en egen plats så om du inte har en för stor vagn så bär med dig ligg el sittdelen och ha brevid dig- även om du har ditt barn i knät en större del av resan så är det skönt att kunna lägga ifrån dig henne/honom om det sover.
  • Keep it cool- Se till att ditt barn inte blir för varmt då det ofta är dålig luft i tågkuperna
  • Variera er- lek med barnet i knät, lek med barnet brevid dig, titta ut genom fönstret, gå en sväng till bistron (här är babybjörnen nästan ett måste då det annars kan bli vingligt), titta er i spegeln brevis toaletten osv. Om du tycker det kan vara tråkigt att sitta still i flera timmar så lovar jag att ditt barn troligtvis tycker det också.
  • Om barnet börjar skrika: Drabbas inte av panik (även om det kan vara svårt). Det har hänt mig men då har jag gått en sväng med lillen, mellan vagnarna är det en liten gång där inga människor sitter och där ljudnivån är högre. Där stör du ingen + att om du har tur så blir ditt barn lika fashinerad som mitt av den ovanliga miljön att det tystnar och ni kan lugnt knalla tillbaka till era platser igen.

Tips:
  • Boka inte plats i en tyst vagn, kan låta som en självklarhet men jag råkade faktiskt göra det en gång och det var inte så lyckat
  • Skaffa en iphone- lite nerladdade barnsånger med tillhörande videos gör underverk när tristessen gör sig gällande. Sen kan du ju dessutom surfa lite avenymamma.se om ditt barn sen somnar en stund!
Lycka till nu och kom i håg att om du inte känner dig beredd på att resa med ditt barn ännu så stressa inte- Alla barn är olika och likaså dess mammor. Nästa gång tipsar jag om att resa med flyget så håll utkik!

Solveig

Åh vad härlig du är,du! min goa lilla unge!

Linda

Bra tips! Suger i mig, även om barnet inte har kommit ut än och ingen tågresa är i sikte. =o)

Cecilia

Vilka bra tips! Har rest med lillen en gång hittills och överraskades av hur smidigt det faktiskt var! Det där tipset om att ställa sig i gången mellan vagnarna är ju en höjdare, måste testas om det blir skrikfest!

Flygtipsen ser jag fram emot..

Ebba

Hihi, det sista tipset var fyndigt! :-)

Tyvärr är jag för ung för att ta del av dina tips, men av någon underlig anledning så läste jag igenom hela inlägget. Men det lät bra. :-)

Ha en bra fredag// Ebba

Felicia

Superbra med lite tips, åker tåg för första gången om två veckor med vår 8-månaders son.. Tänkte först inte ta med bärselen, men nu gör jag nog det iaf :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress