Okej, kanske tycker ni att det är dax nu att berätta lite om de grejer jag (och i detta fall min familj) tänker satsa på under 2014? Ja, absolut, då kör vi!
 
Först ut är absolut inget nytt, ingen revolutionerande men ändå något som vi först nu känner att vi är redo för att köra på allvar. Hela vägen liksom (eller så gott vi kan i alla fall); Ekologiskt tänk!
 
Visst har vi handlat ekologiskt och framförallt valt närodlat tidigare men med handen på hjärtat har jag nog nästan lika många gånger inte ens tänkt på att välja den gröna förpackningen eller till och med i bland valt bort, kanske av det ofta dyrare priset. Men så överhörde jag i höstas en diskussion mellan två kollegor som liksom inte lämnat mig riktigt sedan dess. De handlade om ekologiska äggs vara (i varukorgen) eller inte där den ene poängterade just det faktum att de faktiskt är ganska stor skillnad på priser varpå den andre helt sonika uttryckte -Absolut, men det är bara ett val man gör.  Och kanske var det enkelheten i det resonemanget som jag fastnade för, kanske behöver inte det här med rätt matval inte vara så krångligt? Och högst sannorlikt är det i alla fall att det är bättre att ändra sitt köpmönster så gott man förmår än att inte göra det alls eller hur?
 
Jag vill absolut inte peka finger eller kasta sten i glashus här utan detta är snarare ett erkännande av att våga vara sist på bollen och kanske få igång någon annans tankar angående detta precis på det sätt jag fick hjälp där i höstas. Jag kan rekommendera er att läsa detta också, ett inlägg i debatten (och detta för er som redan kommit långt) som jag också brukar tänka på.... Nu vill jag höra hur ni tänker kring detta!?
 
ni kanske ni undrar vad bilden har med texten ovan att göra? ingenting mer än att jag älskar min nya t-shirt
Matilda

Vi har, precis som ni, valt att bli mer eko i år. Det som jag tycker är jobbigt med det hela är att jag vill ändra allt på en gång. Men samtidigt känns det för stort liksom. Jag ligger sömnlös om nätterna och googlar eko, gift, giftfritt, bästa glasnappflaskan,tvättmedel, dammsugare med mera.

Vi har iaf plastbantat vårt kök och barnrum. Men bör vi inte köpa nya ekomadrasser till barnen? Ny soffa utan flamskyddsmedel?( soffan är för övrig nyinköp innan ekotänket tog riktig fart) Borde vi inte bli som underbara Clara och satsa på att bli självförsörjande? Eller åtminstone renovera badrummet så vi slipper den gamla plastmattan. Som toppen på isberget borde jag springa på loppis heeela tiden. Ungarna växer så det knakar och tydligen är det bäst att shoppa second hand ( ekologiska ska plaggen vara också..) hur lyckas man hitta det om man inte är där hela tiden?

Alltså jag orkar inte.

Jag kan inte hitta en medelväg som jag känner mej nöjd med. Hur resonerar du? Kanske jag kan haka på din väg? Jag skulle gärna läsa mer hur ni gör i vardagen liksom. Köper ni bara ekokläder nu? Inga plastleksaker till barnen? Ekoskor som är snooordyra som dom växer ur innan man hinner blinka?

Hjälp.

Svar: Å nej och nej, nu blev det precis som jag inte ville. Vi gör ABSOLUT inte alla rätt, hey, jag bidrar tom till konsumtion i mitt yrke som inköpare. Men du har en så viktig tanke i ditt resonemang, den här stressen man lätt hamnar i, det är den jag har valt att lägga åt sidan och ta en sak i taget/låta det mogna fram i den takt VÅR familj mäktar med och på så sätt ändå ändra något, för det är trots allt bättre än inget. Återkommer ev i eget inlägg om detta. Mkt intressant! Tack! Kram Jennifer B, Avenymamma
Jennifer Benisty

Matilda

Det var precis det här jag behövde höra."Valt att lägga stressen åt sidan" det var en befriande mening. Ett genomtänkt beslut. Att man "får" ta en sak i taget. Inte stressa med allt. Göra "lite" men ändå känna sig bra.

Jag har såklart hört det innan men ibland behöver man bara bli påmind.

Nu ska jag lägga ifrån mej telefonen och sluta googla. Inatt ska jag sova. Godnatt.

Ps. Köp in massa bra och fina ekokläder. Jag står nämligen och säljer kläderna i butiken du köper in åt.. :)

Svar: Å va kul! Vi jobbar på att lägga mer och mer styles ekologiska och jag hoppas det märks även för er i butik. Just nu kan du titta speciellt efter produkter i linne (då de ofta är sustainable), Holly & whyte (mkt där är eko) samt delar ur barnkollektiorna. Vilken butik?
Jennifer Benisty

Sara S

Vad kul! Vi har senaste åren försökt närma oss ett mer ekologiskt liv men det är inte lätt.
Angående vad ni skriver om här ovan så tänker jag att det där med att byta ut saker som funkar kanske inte alltid är det bästa heller för miljön, men det beror på om man föredrar eko för sin egen hälsas skulle eller om det även är för miljön/allas skull.
Man får liksom tänka på det o lagom doser men det är ta mig 17 inte lätt att vara konsument, jag kan också ligga och grubbla så där som du Matilda, å ena sidan tänker jag att det man inte ska bli knäpp och må dåligt på kuppen å andra att vi har ett ansvar.
För mig är detta så viktigt så det är något som jag kommer att lägga stor vikt vid inför höstens val.
Smarta Nina Åkestam skrev ett väldigt läsvärt inlägg om detta som jag har burit med mig sen jag såg det i våras.

http://blogg.resume.se/nina-akestam/2013/05/20/efterlysning-3/

Eloge till dig Jennifer som med detta inlägg är med och skapar opinion, blir alltid så glad när du skriver om second hand och annat bra som en motpol till all konsumtion som "modebloggar" lätt blir.

Svar: Tack snälla för din feedback, det värmer. I bland är det läskigt att skriva om sådant som man inte är expert på men ni är så kloka läsare så jag känner att vi alltid får sådan bra stämning och pepp/tips till varandra tillsammans. Tack för nedan länk också, ska genast läsa! Kram J
Jennifer Benisty

Marie

Jag och min familj är nog åt det mer extrema hållet vad gäller eko-reko-tänk. Men det är ett val vi har gjort och jag lägger ingen värdering/vikt i andras val. Vi har resonerat som att vi gör det vi kan och det vi har "förstånd" till. Ibland gör vi "fel" val för att vi inte har all information eller för att vi helt enkelt inte orkar. Småbarnsfamilj=jättetrött ofta. Men att ändra lite är ett stort steg. Och gör det enkelt. När det gäller mat har naturvårdsverket satt upp 5 saker som är bra att börja med när man tänker ekologiskt: bananer/vindruvor, kaffe, ägg, potatis och mejerivaror. Det är mest gifter i de varorna och kan man köpa dem ekologiskt så har man tagit ett stort steg med små medel.
Lycka till - det ska bli spännande att följa hur det går.

//Marie

Svar: Hej! Vad kul att höra från er familj. Bra tips ang naturvårdsverket, jag läste om det och det känns vettigt. Kam tänka mig att ju mer insatt man är desto viktigare blir det för en skälv att leva efter det. Kom gärna med fler tips om du sitter inne på några 😊 trevlig Lördag! Kram J
Jennifer Benisty

Curt

God och bra vegetarisk/vegan mat som är både ekologisk och näringsriktig är ju svårt att hitta. Green n Lean är ett svenskt KRAV-märkt hälsolivsmedel med verkligt unika näringsegenskaper, som baseras på groddade råvaror och som inte innehåller tillsatser av något slag. Lågt GI med mycket fibrer och finns 5 olika produkter; burgare, morot- rödbeta och broccolibullar. Den här produkten passar också som ingrediens i pastarätter – man smular bara ner den i t.ex. en tomatsås och så har man en vegan ”köttfärssås” eller kan användas i lasagne mm. Tror inte att den finns i alla butiker men man kan fråga efter produkten i butikerna så kanske dom kan ta hem mot beställning.
Mer om Green n’ Leans unika näringsegenskaper på www.green-n-lean.se
P.S. Green n’ Lean har nominerats till Garant Ekostjärna 2014 – där Vinnaren utses på Ekogalan på Grand Hotell i Stockholm 30 januari. Besök www.ekoweb.nu/?p=11221 för mer information

Chris

Hej, älskar t-shirten! Har ingen möjlighet att prova utan måste beställa på nätet och undrar då om man ska ta sin normala storlek eller behövs det större om man vill att den ska sitta så där lite löst och snyggt som du har den?

Svar: Hej! Jag har köpt den en strl större än vad jag brukar ha så det rekommenderar jag 😊 lycka till!
Jennifer Benisty

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress