Ja alltså, som ni kanske redan misstänkt, så har vi aldrig klippt lillens hår (det ledsna försöket jag gjorde med hans lugg samtidigt som jag sjöng, dansade och clownade mig för att han skulle vara still räknas inte). Det börjar bli dags att absolut inte klippa av det men i alla fall finputsa lite men hur sjutton gör man? Ovan bild tycker jag visar på en frisyr som skulle passa min förstfödde perfekt men att få en 2-åring att låta mig jobba lite känns omöjligt. Tips mottages tacksamt.

bilden längst upp är tagen från Zara Kids Lookbook
andrea

Jag satte min 19 månader gamla son i matstolen, ställde datorn på bordet och satte på pippi långstrump, sen klippte jag av topparna som alltid ville tova sig pga att det var extremt tunnt och lockigt. Det gick jättebra ända till jag råkade lugga honom lite med kammen, då tyckte han att det var färdigklippt. tur för mig kanske att håret är lockigt så det inte syns att det blev snett :p men jag tror absolut att man måste avleda dom på något vis.

Maria

Min son är lika gammal och jag bara säger hur fin han blir och pratar med honom, ber honom snällt att sitta still så han inte får ajaj av saxen, inte säkert att man kan klippa allt under en sittning, men kanske två.

Funkar inte det så locka med något han verkligen vill ha, men ge dig inte om han inte gör som du vill så får han inte det du erbjuder som lockbete.

Har du frågat honom varför han inte vill klippa sig?

Anonym

Hej!

Jag tror nog att du får gå till en frisör om du ska få till det bra. Varit ett hellsike att klippa båda mina grbbar. Den älsta gick bra på vintern när jag kunde ha han i köksfönstret tittandes på plogbilen då va han nog runt två. Då satt han så snällt och fint.

J

Klipp i omgångar! Räkna med minst tre försök och ha saxen redo i närheten så du kan spotta varje lugnt tillfälle. Försök göra det till en rolig grej, ge snacks under tiden etc. It's a hard job men så skönt när det är klart. Min dotters hår växer som ogräs så jag hinner inte pusta ut så länge mellan varven...



Och den där frisyren känns väldigt smidig att klippa för övrigt- allt som innebär skarpa linjer är segt (dumt av mig att jobba mig med en sådan frisyr jämt...). Där kan du ju sätta upp håret i tofs och klippa av och sedan finjustera :).

Mamma M

Jag hade också en dröm om långt hår på vår son, men det är som mitt hår - alldeles spikrakt, så nej... Vi hade aldrig givit vår son godis, men inför första klippningen insåg vi att det var det enda som kunde tänkas funka. Och det gjorde det! Nu sitter han glatt i sin matstol medan pappan friserar, med favvoprogram på tv:n och en tablettask i handen. Är man helt anti-godis så kanske russin kan funka. Mutor tror jag det kan sammanfattas som.

Cecilia

Har haft jättesvårt att klippa vår hårfagre son på 2,5 år. Till slut hade han bara ett urvuxet fluff och jag visste liksom inte var jag skulle börja för att få ordning på det. Så jag och lillen gick till frisören och det var en riktig hit! Kanske nyhetens behag, vad vet jag, men han satt som ett litet ljus och tyckte att det var väldigt spännande och roligt att bli klippt! Jag läste böcker under tiden och hade med mig lite mutor (som inte behövdes..)och han satt still under en halvtimme! Otroligt, det hade ALDRIG hänt hemma.. Sedan att det kostade lite kan jag ta med tanke på att det blir betydligt lättare att hålla efter nu!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress