I takt med att det blir ljusare ute på eftermiddagarna och solen vågar sig fram så pumpar kedjorna ut vårmode
i butikerna. Mitt bland de skrämda fyndställen och de stackars gamla reatomtarna som går sitt ensamma öde till möte slår sig ljusa pasteller och nya snitt sin väg och det kan därmed vara skönt att bena ut ett och annat. Avenymamma listar vårstartens starkaste modemåsten (enligt det rådande utbudet);

* Den färgade 5-fickan. Inte ett ben ska gå osynligt förbi utan här gäller det att köra all in. Tänk efter noga bara vilken färg just du passar i (=känner dig bekväm i), den pastelliga rosa eller den starkt kornblå? Själv gillar jag eventuellt den röda hos Gina Tricot (om jag får tvätta ur dem lite i färgen), om passformen är perfekt det vill säga, måste testa!

* Färgen Jade. Senaste veckan har jadenyansen fullständigt ploppat upp som ogräs i rabatten. Senast i Onsdags listade tidningen Metro kulören som vårens färg och kliade därmed alla klädkedjors ryggar. Acne har en fin bomullsvariant på tröjsidan (se bildnen ovan, nere till höger) som jag gillar annars så är jag lite osäker på min kapacitet att bära upp färgen på rätt sätt.

* Blommigt mönster. En fortsättning på förra årets alla blommiga klänningar ala D&G kommer nu byxor, kavajer och skjortor i den populära skepnaden. Faktiskt den enda trenden jag fastnar direkt, en smal ankelbyxa i blommigt känns väldigt Avenymamma.

* Skjortan. Preppy, amerikansk hemmafru eller i denim- huvudsaken du stylar dina 5-fickor med en skjorta. Det känns som om det råder Abecrombie & Fitch feber i sverige denna vår och inte mig emot. Fräscht och coolt!

* Shiny Knits. Det finns ingen riktigt bra översättning på den här trenden. Shiny står för alla dess olika ytor på det stickade, oftast i tröjform plagget; Glittrigt, blankt, sober lyster och så vidare. Hm Trend släppte den oversizade tröjan i silver för drygt ett år sedan och sedan dess har utbudet fullkomligt exploderat. Själv tycker jag att den här typen av plagg är ett fint komplement i garderoben. Ett tips är dock att välja ut ett riktigt fint plagg och satsa på det i stället för en hög tröjor som fyller samma funktion. Smart garderobstänk!

pics; Gina Tricot, acne, zara && Lindex
Helena - barnvakt på Lidingö

Kul med så mycket färg!

Matilda

Vad har du för skor till byxan i sånna fall?

Jessica

Tack för tipsen, härligt med färg! Och tack för den stickade polotröjan som kom idag, den satt perfekt! Trevlig helg, kram Jessica

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress