Att bestämma sig för vilken vagn man ska satsa på när det är dags för tillökning är inte det lättaste.
Det finns otroligt mycket bra att välja på därute men det gäller att hitta en som passar just dina behov. Lite tips på vägen;

VAR BOR DU? Det spelar ganska stor roll var du bor, dvs var du kommer dra runt på vagnen, när det kommer till modell. I stadsmiljö fungerar de mindre, smidiga vagnarna med svängbara hjul och aluminiumschassin bäst (asfalt, restauranger & små hissar) medans du kan behöva en stadigare vagn med stora däck och stöddämpning om du bor utanför stan (grusvägar & skogspromenader).

LIGGDEL/SITTDEL? Inget att fundera på, du kommer behöva både då ditt barn växer. Väljer du en liten lätt vagn kan du ofta få med dig vagnen så gott som överallt och då fungerar vagnar med "fasta och hårda" sitt- och liggdelar bra. Går du i stället på en större och tyngre vagn rekommenderas att du satsar på en med mjuklift så att du kan sära på den från vagnen och bära med dig barnen lätt.

FÄRG/DESIGN Det här med utseendet på vagnen är mer eller mindre viktigt för alla men tänk på att det kan vara bra att tänka lite praktiskt när det kommer till färg. Vitt eller ljusrosa tyg kanske inte är det smartaste om din bebis kommer i December och snömodd (Dessutom är oftast andrahandsvärdet bättre på klassiska färger som svart och mörkblått). Vill du ändå ha en mer personlig look så satsa på en kul åkpåse, täcke eller solparaply. Går ofta att tvätta samt är billigare att byta ut om du skulle ledsna!

NY/BEGAGNAD Som jag nämnt innan, båda alternativen är bra då utbudet är stort både i affärerna och på andrahandsmarknader. Utgå från dina egna prioriteringar och ekonomi så blir du garanterat nöjd i slutändan och kom i håg att om du väljer att kolla 2nd Hand så kan du ändå alltid prova ut vilken modell du vill ha i butik (ofta ser de nästan lika ut säsong efter säsong). På så sätt vet du mer specifikt vad du ska söka på hos till exempel blocket.se.

KOLLA ÄVEN UPP:

- Går vagnen in i bilen på ett smidigt sätt?
- Finns det tillräckligt med packutrymme under/på vagnen efter just dina behov?
- Orkar du paxa upp skrället på en buss/spårvagn? (låter som en självklarhet men när barnet ditt växer 10kg mer än i intialskedet är du glad över att ha skaffat en vagn som inte väger onödigt mycket.
- Får vagnen plats i er hiss/ kommer in genom er dörröppning?

Oj, det blev en hel uppsats men hoppas det hjälper er på traven. Kommentera gärna inlägget om ni har fler tips eller vill berätta vad ni bestämt er för, alltid roligt att höra!

lillens vagn på resa i London förra våren, Bugaboo Silver Limited Edition

sara

viktigt :)

INGRID W

när jag ska ha barn i framtiden kommer jag garanterat kolla in här. så ta inte bort några inlägg!! :)

Yohanna i Las Palmas

Ack så viktigt men oj så svårt, detta med barnvagnar.

Kom förbi här av en slump och ville säja hej.

Hälsningar

Yohanna

sanna -saos.blogg.se

Vilken härlig blogg du har! Bra tips och råd! :)

Coquina

Bra skrivet =) Själv har jag en Bugaboo Black limited edition =) Gillar du matlagning? Jag har en tävling där du kan vinna presentkort hos Lyckas med mat som går ut imorgon så skynda dig in och tävla =)

Veronica, Mamma till Leo ♥

Jag har en vit Emmaljunga och jag älskar den. Just vitt är väl inte sådär jätte praktiskt, men eftersom den är i fake läder så går det lätt att torka bort ifall det skulle komma smuts på den. Jag har inte haft problem med den bara för den är vit och jag har haft den sedan Leo var 3 mån :)

Aggie

Men nu är jag super nyfiken på vilken syskonvagn ni tänker välja!!! Jag väntar också nummer två och är sjukt sugen på en bugaboo donkey! Den kommer i oktober och i november kommer bebis nummer två, så det skulle ju funka . Men kollar även på Moutain buggy duo och så har de en +one vagn som ska komma snart men vet inte när. Phil teds verkar ju också sjyst men jag gillar inte barnet där nere bakom.



Hm, kan du inte jämföra och berätta hur du tänker med syskonvagnar?! Är så svårt att välja!



Som sagt väldigt nyfiken på vad ni väljer!



Kramar!

Tess

Ska ni köpa syskonvagn? Jag har prick två år mellan mina tjejer och vi hade både syskonvagn (Phil and Ted's) och liggvagn (Teutonia Cosmo) och det var supersmidigt!



Gillar din blogg mycket - en skön mix mellan mode och barn - I like it!

J

Vi älskar vår Bugaboo Cam OFW Ltd Ed. Tycker att din i silver är supersnygg också- såg att den skulle komma in igen till vintern. Ska köpa en Bee nu också eftersom vi reser i storstäder en del och så vore det skönt att slippa bära Camen upp och ned för trappen om man bara ska ut en snabbis.



... och blir det syskon ska vi i alla fall klämma på Donkeyn, är så sugen... på vagnen då, haha.

Sara

Det där med vagn är ju himla knepigt, svårt att hitta en som funkar till allt. Jag har dock vart nöjd med min Emmaljunga (kommer inte ihåg modellen, men den är väldigt stor och rejäla hjul) i kombination med en lätt liten McLaren. Trots att vi bodde mitt i Uppsala första 2 åren så funkade Emmaljungan, speciellt eftersom det var två långa vintrar! Åh så glad jag var över de rejäla hjulen när vi traskade iväg på babysim i snöstorm när man mötte andra föräldrar som fick plöja fram med två små hjul som inte snurrade... ;-) Sen på sommaren, och under stadsturer så har McLaren vagnen funkat fint. Fast eftersom det inte är fullt liggläge så är det väl efter 6 månader man kan använda den.



Till tvåan ska vi nog dock investera i något mellanting tror jag, som komplement. Men det kändes lite overkill att köpa tre vagnar till första barnet. ;-)



Ha det fint!

Alexandra

ett inlägg mitt i prick! vi ska ha barn i augusti och vi har precis beställt vagn - det blev en Bugaboo Black limited edition :) och allt jag hört om den så känns det som att jag kommer älska den! och mini också förhoppningsvis ;)

J

... och angående färg så har ju vi en vit vagn men det har inte varit ett problem alls. Det viktigaste är att delarna som är i kontakt med marken är svarta/mörka tycker jag. Bugaboos packningssäck är svart på vår version och det är bara den som varit föremål för nedsmutsning.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress