Här kommer så då lite frågor och svar som del 2 på detta.

Var studerade du och hur länge?

Jag pluggade Textil & Konfektion på Protekos utbildning i Borås, en 2-årig KY-utbildning.

Var gjorde du din praktik?

Vi hade tre olika praktikperioder under min studieperiod. Min första gjorde jag hos Designtrion Minimarket, min andra på JC Huvudkontor & då det var dags för den sista började jag arbeta på mitt nuvarande företag.

Var det lätt att få jobb? 

Det finns inget enkelt svar på den här frågan. Svårigheten med arbeten inom modebranchen är att tjänster ofta inte annonseras ut alt. annonseras ut men nästan tillsätts innan ändå. Hemligheten är att ta kontakt med företag trots att de ej söker ny personal, presentera sig och skicka ut spontan CV:s. Bästa möjligheten är ju dock självklart att få visa vad man kan under en praktiktid och det är därför jag tycker KY-utbildningar är så bra (de bygger på att man ska arbetsplatsförlägga en del av sin utbildning). Fördelen är att har du en gång kommit in i branchen och gör ett bra jobb så är det lätt att få referenser till vidare karriär då det är lite "nån-som-känner-nån" osv.

Tänkte på det här med budget. Krävs det några speciella förkunskaper rent matematiskt eller är det något man får/kan lära sig på vägen?

Någon form av utbildning i botten är nödvändigt. Jag skulle säga att textilkunskaper och brinnande intresse är det viktigaste men att vara vän med siffrorna är ändå väsentligt då det är mycket pengar det handlar om.

Hur länge jobbade du som inköpsassistent innan du blev inköpare? 

I nästan två år. Det som är viktigt att tänka på är att inköpsassistent jobbet är ett viktigt arbete i sig och inte bara en språngbräda till att bli inköpare. Det är dock väldigt bra att ha en inköpsassistent erfarenheter om det är Inköpare du vill bli och ofta en möjlighet att visa vad du går för.

Vad tjänar man vanligtvis som inköpare? 

Mycket olika beroende på vilket företag man arbetar för men här kan man se ungefärliga Yrkesbaserade löner.

Vad är de främsta egenskaperna som är bra att ha som inköpare?

Fingertoppskänsla för mode, ekonomiskt sinne, stresstålighet och ett riktigt stort driv är bra egenskaper att sitta på!

Nu sticker jag till just det ja- Jobbet!

Sara

Verkar kul!

JOHANNA

Fin bild på dig!

Johanna

Måste bara säga att du är grym! Blir så inspirerad av din blogg:) Jag har läst din blogg ett tag och du ser så ung ut (inte liten plutt, utan typ 22)! Hur gammal är du egentligen? Du är så framgångsrik, (as ballt jobb, barn osv) så jag fattar inte hur du har hunnit med! Du rockar bruden!

Emma

Grym bild på dig vännen!!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress