Som jag skrev i Del 1 i denna guide så finns det en del plagg som det kan vara värt att lägga ner lite extra tid på
att hitta och som eventuellt också kan vara värda att lägga en extra slant på om det krävs. Anledningen är enkel; Dessa kommer fungera som en bas i din garderob år ut och år in och gör att inköpen däremellan kan vara mer spontana utan att riskera en total klädkatastrof;

Skinnjackan
. Bikern är i dag en klassiker som går att använda i oändliga kombinationer. Tänk på att köpa den i lagom storlek, dvs tillräckligt nätt för att ha över sommarklänningen men ändå med möjlighet att få in en tunn kofta under på vintern, och du har en ny livskamrat! (äkta skinn är att föredra då den i det fallet kommer att bli ännu snyggare med åren)

Jeansjackan
Konkurrerar lite med jackan ovan men får ändå ligga kvar på listan. Denim är aktuellt varje vår och sommar och är med jämna mellanrum dessutom the shit! (läs: tex denna säsong)

De mellanblå jeansen
Här är passformen a och o vilket kan ställa till med problem då våra kroppar av naturliga själ i bland förändras med åren, dvs det kan här krävas nya köp med jämna mellanrum. Mina råd är dock att alltid köpa en modell som passar just din kroppsform och strunta i trender, köp heller aldrig en storlek som du "snart kommer komma i" eller dylikt; Jeans passar alla om man lyckas hitta rätt men låt det ta tid!

De ultimata skorna
Återigen är kvalitén i fokus- vad man än säger så håller inte plastskor med plastklackar alls på samma sätt som gedigna skinnskor. Om din budget är begränsad rekommenderar jag att lägga krutet på ett par skor du kommer använda dagligen, det kommer förhöja resterande av din outfit och du kommer få valuta för pengarna. Den snygga snörkängan lovar jag kommer bli en favorit  i din garderob och tänk på att om du köper ett par med lägre skaft så fungerar de att använda under längre tid av året.

Everyday-väskan
Två ledord; Kvalité & Storlek. Du ska få plats med det du släpar med dig varje dag och tänk på, med risk för att låta tråkig, svart och brunt är den ända färgerna som passar till allt!

De personliga smycket
Visst kan det vara kul med alla billiga och snabbköpta bijouterier men om sanningen ska fram; Hur många gånger blir de använda innan de glöms bort? Hittar du i stället några favoritsmycken är det ett jättebra sätt att visa vem du är och vilken stil du har, önska dig dem dessutom i present så blir de även personliga minnen du bär med dig varje dag.

Tänk också på att även om de i bland kan kännas tufft att lägga ut en störra summa pengar på bara ett inköp så lönar det sig ofta i längden. Dessutom så har du nog hellre en livslång favorit i stället för ett tiotal slit och släng-toppar du ledsnat på efter en gångs användning. Lycka till nu och vänta sen på del 3 i min guide, då kommer tips på hur du kan organisera upp dina kläder och accessoarer på bästa sätt!
Stella

Hej!

jag har kommit till någonslags vändpunkt i min garderob där precis allt känns hopplöst supertråkigt, så jag rensade ut ungefär 50% (och knölade in i säsongsgarderoben..) och har nu börjat planera för utökning och uppbyggnad, och dina tips är super måste jag säga, de kommer verkligen i rättan tid!



Stella

elin

Hej! Jag och killen ska åka till Göteborg nästa vecka och vi behöver lite tips, restauranger, shopping och andra trevliga hak. Hjälp? :)

Solveig

Nu får man ju lust att rensaa ut lite faktiskt!

Alexandra

Bra inlägg! Håller med dig att det är bättre att lägga lite extra pengar på några plagg som komma förhöja allt annat och användas i en evighet.

sandra

hej!

Undrar bara var du har kopt den dar otroligt snygga laderjackan?

Rebecka

Hej! Vilken bra guide, rolig läsning! Måste även passa på att nämna att jag ganska nyligen fann din blogg av en slump och sedan dess är jag helt fast. Det är svårt att hitta bloggar som man verkligen gillar, men nu har jag en till att lägga till bland mina favoriter. Jag gillar verkligen din stil och dina bilder är väldigt inspirerande!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress